Εικόνα

Μπροστά στις κάλπες: Μάχη μεταξύ αξιοκρατίας και παρακμής

Του Δρ. Π.Κ. Αλεξόπουλου, Ψυχιάτρου

Ήταν κοινός τόπος στα πηγαδάκια που σχηματίζονταν έξω από τα εκλογικά κέντρα του πρώτου γύρου των εσωκομματικών εκλογών της Νέας Δημοκρατίας πως ο ποιοτικότερος υποψήφιος ήταν ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Παρά τη γενική αυτή διαπίστωση περίπου 70% των ψηφοφόρων επέλεξε κάποιον άλλο υποψήφιο.

Ο δεύτερος γύρος των εκλογών είναι ιδιαίτερα κρίσιμος, μιας και ο νικητής του θα είναι ο δυνάμει εκφραστής όσων πιστεύουν σε ένα νοικοκυρεμένο κράτος δικαίου, ορθολογισμού και ίσων ευκαιριών για ολους τους πολίτες. Αντιμέτωποι ο Βαγγέλης Μεϊμαράκης και ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Ο πρώτος ταυτισμένος με τους αγώνες της Νέας Δημοκρατίας εδώ και περίπου σαράντα χρόνια. Η ζωή του Βαγγέλη Μεϊμαράκη είναι η Νέα Δημοκρατία. Ξέρει ανθρώπους και πράγματα στο κόμμα όπως γνωρίζει τα μέλη της οικογένειας του. Γνωρίζει καλά την τέχνη της διατήρησης ισορροπιών και της αποτελεσματικής κομματικής δουλειάς. Πέρασε απο πολλά υπουργεία και κομματικά οφίτσια, τα οποία υπηρέτησε με ευσυνειδησία, δίχως όμως να κάνει τη διαφορά σε κάποιο πόστο που ανέλαβε. Αντίπαλος του ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Σχετικά νέος σε ηλικία. Με σταδιοδρομία στον ιδιωτικό τομέα για περίπου δέκα χρόνια μάλλον επιτυχημένη. Εισήλθε στην πολιτική με διαβατήριο το δίκτυο της ισχυρής του οικογένειας. Την κληρονομιά του ονόματος την αυγάτισε. Εμπλούτισε το δημόσιο διάλογο με τις οικολογικές ευαισθησίες του. Μπήκε στο καμίνι του υπουργείου διοικητικής μεταρρύθμισης. ‘Ήλθε αντιμέτωπος με τη σκιά που, κατά τον Τ. S. Eliot, πέφτει ανάμεσα στη θεωρία και στην πραγμάτωση της. Δε συνθηκολόγησε με το λαϊκισμό. Πήρε δύσκολες αποφάσεις στοχεύοντας στον εξορθολογισμό της λειτουργίας του κράτους, στο νοικοκύρεμα των κρατικών υπηρεσιών. Άφησε σφραγίδα ποιότητας. Προτίμησε, αντί του λαϊκισμού, να είναι χρήσιμος στην πατρίδα, σε μια ευρωπαϊκή πατρίδα.

Τα μέλη της Νέας Δημοκρατίας βρίσκονται μπροστά σε ένα δυσκολο δίλημμα. Από τη μια το συναίσθημα, ένας συναγωνιστής, μπροστάρης των κομματικών αγώνων. Από την άλλη ένας ριζοσπάστης με «φούρια» για αλλαγές που θα εξασφαλίσουν το ευρωπαϊκό μέλλον της πατρίδας. Ποιόν χρειάζεται σήμερα περισσότερο η παράταξη και η χώρα; Η Νέα Δημοκρατία, τόσο σε επίπεδο προσώπων, όσο και ιδεών, παρακμάζει. Τα πρόσωπα έχουν κουράσει. Ο πολιτικός λόγος βρίθει κοινοτοπιών, «σιωπών και διαρροών». Τα στελέχη στην πλειονότητά τους είναι παιδιά του κομματικού σωλήνα. Έχει μέλλον το κόμμα, εάν η νοσηρή αυτή κατάσταση διαιωνιστεί, ειδικά στη σημερινή κλειστή στροφή της ιστορίας; Μάλλον όχι. Από την άλλη, η πατρίδα χρειάζεται τη Νέα Δημοκρατία ως εκφράστρια του φιλοευρωπαϊκού κοινωνικού ρεύματος. Το ρεύμα αυτό απαιτεί στην πράξη ριζοσπαστικές αλλαγές και άμεση ρήξη με τη μετριοκρατία, το λαϊκισμό και τις διαχειριστικές λογικές. Εάν το κόμμα συνεχίσει να μην μπορεί να εκφράσει δυναμικά το συγκεκριμένο ρεύμα, είναι καταδικασμένο σε περαιτέρω συρρίκνωση και μάχες οπισθοφυλακών. Η έως τώρα πορεία του Κυριάκου Μητσοτάκη «μιλάει» για έναν αποτελεσματικό «φουνταριστό» των πράξεων και των ιδεών που κατορθώνει να είναι εκλογικά επιτυχημένος. Δύσκολη απόφαση ανάμεσα στο συναίσθημα και τη λογική για το εκλεκτορικό σώμα. Το μέλλον της Νέας Δημοκρατίας θα καθοριστεί από την ανοικτότητα των οριζόντων, το αίσθημα ιστορικής ευθύνης και το αισθητήριο του μελλοντος όσων θα προσέλθουν στις κάλπες.                                                                                                                                                                                         “Πελοπόννησος της Δευτέρας”, 04.01.2016

WP_20151117_004

Το ηθικό πλεονέκτημα ως προϋπόθεση και καταλύτης

Του Δρ. Π.Κ. Αλεξόπουλου, Ψυχιάτρου

H δυσανεξία του υπουργού κ. Γ. Σταθάκη απέναντι στις ειλικρινείς οικονομικές συναλλαγές με την πολιτεία απασχόλησε τα μέσα μαζικής ενημέρωσης για μια ακόμα φορά. Μαζί με τα πεπραγμένα του κ. Αλ. Μητρόπουλου, αλλά και τις υπόνοιες που σκιάζουν την επαγγελματική δραστηριότητα του υπουργού κ. Αλ. Φλαμπουράρη, η συμπεριφορά του κ. Σταθάκη ναρκοθετεί μετ’ επιτάσεως το ηθικό πλεονέκτημα της «πρώτης φοράς Αριστεράς». Μοιραία οι παραπάνω συμπεριφορές συγκρίνονται με αυτές πολιτικών ταγών του παρελθόντος.

assets_LARGE_t_420_54185493Για παράδειγμα, περίπου 93 έτη πρωτύτερα, το Νοέμβριο του 1922, μέσα στα χαλάσματα της Μικρασιατικής εκστρατείας και στο ζόφο του ξεριζωμού εκατομμυρίων ελληνικής καταγωγής Μικρασιατών, ο Πέτρος Πρωτοπαπαδάκης, πρώην πρωθυπουργός, οδηγείται – μαζί με το γενάρχη της Ελληνικής Κεντροδεξιάς Δημήτριο Γούναρη, καθώς και άλλους τέσσερις κορυφαίους παράγοντες των τελευταίων φάσεων της Μικρασιατικής εκστρατείας – ως ένοχος εσχάτης προδοσίας στο θάνατο. Λίγο πριν τη μεταφορά τους ενώπιον του εκτελεστικού αποσπάσματος ο Πρωτοπαπαδάκης θυμήθηκε πως ο φίλος και συναγωνιστής του Γούναρης ήταν πένης και δεν θα ήταν σε θέση να πληρώσει την αποζημίωση των διακοσίων χιλιάδων δραχμών που του είχε επιδικάσει το έκτακτο στρατοδικείο. Προκειμένου να μη θιγεί η αξιοπρέπεια του Γούναρη, άλλαξε ο Πρωτοπαπαδάκης τη διαθήκη του ούτως ώστε να πληρωθεί η αποζημίωση από τη δική του περιουσία, παρότι σε λίγα λεπτά και οι δυο θα έπεφταν νεκροί από τις σφαίρες του εκτελεστικού αποσπάσματος!

Θα σχολιάσει κανείς: άλλοι καιροί, άλλα ήθη και κυρίως άλλοι άνθρωποι, δίχως μακροχρόνιες σπουδές στο λαϊκισμό, στην ευκολία, στη ρηχότητα, στο κυνήγι του εύκολου κέρδους που κυριαρχούν εν Ελλάδι εδώ και δεκαετίες. Σωστό. Όμως η χρηστότητα της διαχείρισης οικονομικών υποθέσεων σε ατομικό και δημόσιο επίπεδο συνιστά σήμερα κεντρικό ζητούμενο για την υπέρβαση των αδιεξόδων. Αποτελεί αναγκαία συνθήκη για την έξοδο από την κρίση. Καλλιεργεί κλίμα εμπιστοσύνης μεταξύ πολιτών, πολιτικών, δημόσιων λειτουργών και πολιτείας. Παράμετρος εξαιρετικά κρίσιμη, μιας και η επανεκκίνηση της πατρίδας δεν προϋποθέτει μόνο νομοθετήματα σχετικά με δομικές αλλαγές στην οικονομία ή τον εκσυγχρονισμό του κράτους. Δίχως κλίμα εμπιστοσύνης η πραγματοποίηση και η επιτυχία των όποιων αλλαγών καθίστανται ακόμα πιο αβέβαιες, αφού οι αδράνειες του κοινωνικού σώματος και των γραφειοκρατικών μηχανισμών ισχυροποιούνται. Η ηθική ακεραιότητα δύναται να λειτουργήσει ως καταλύτης της φυγής προς τα εμπρός. Δίπλα στις μεταρρυθμίσεις απαιτείται επομένως μια επανάσταση ήθους, η οποία θα εμπεδώσει μια σχέση αμοιβαίας εμπιστοσύνης σε όλες τις εκφάνσεις της κοινωνικής ζωής. Δύσκολο στοίχημα. Σε ποιούς θα μπορούσε να στηριχθεί; Μάλλον θα βασιστεί όχι τόσο σε ευφυΐες ή σε σπουδαία μυαλά, αλλά κυρίως σε «χαρακτήρες», σε ενεργούς πολίτες τυφλά πιστούς σε ηθικά προτάγματα, με γερές, ατσάλινες, σπονδυλικές στήλες, δίχως εύκαμπτο ηθικό κώδικα και χαμαιλεόντιες λογικές. Υπάρχουν τέτοιες προσωπικότητες; Άγνωστο. Θα το δείξει ο χρόνος. Το πρόβλημα είναι πως τα περιθώρια που μας αφήνει ο τελευταίος έχουν γίνει πλέον ασφυκτικά. «Η ηθική γραμμή δεν είναι μόνον ηθική, αλλά είναι και η πιο σκόπιμη… Αληθινά μπροστά πας μόνο με τον ίσιο δρόμο…» (Παναγιώτης Κανελλόπουλος).

“Πελοπόννησος”, 09 Δεκεμβρίου 2015

Ένας Αριστερός για τη Δεξιά

Με αφορμή τις εκλογές για την ανάδειξη νέου προέδρου της Νέας Δημοκρατίας στις 22.11.2015…που τελικά ποτέ δεν ξεκίνησαν, ο συγγραφέας Χρήστος Χωμενίδης, το “σοφό παιδί”, δημοσίευσε στο capital.gr ένα άρθρο “καθαρό” από στερεότυπα, παρωπίδες και ανακυκλώσεις ετοιμοπαράδοτων βεβαιοτήτων και κυρίως πέραν από τις συνήθεις εν Ελλάδι σκοπιμότητες.  Δεν αναφέρομαι στα όσα ισχυρίζεται ο συγγραφέας σχετικά με την εσωκομματική διαδικασία εκλογής νέου αρχηγού, αλλά στα όσα επισημαίνει περί της διαδρομής και της συμβολής της Δεξιάς στην ιστορική εξέλιξη της πατρίδας. Βρίσκω το άρθρο του Χρήστου Χωμενίδη ευθύβολο, ιστορικά τίμιο, ανοιχτόκαρδο και ζυγισμένο (..ακόμα και στο συνήθως «δύσκολο» θέμα των ευθυνών της αποτυχίας της Μικρασιατικής εκστρατείας) . Η ματιά του είναι πολύ πιο καθαρή από τις προσεγγίσεις των “συνήθων”, συστημικών «ταγών» της Κεντροδεξιάς που δρώντας “αυτο-ακρωτηριαστικά” εξαντλούν τη θεμελίωση της αυτοεκτίμησης τους στη μεταδικτατορική δράση του Κωνσταντίνου Καραμανλή…

Ρήγας, άσος, μπαλαντέρ

Του Χρήστου Χωμενίδη

Από το 1980, που ο Κωνσταντίνος Καραμανλής την κατέλιπε στους επιγόνους του για να γίνει Πρόεδρος της Δημοκρατίας (“ρυθμιστής του πολιτεύματος” κατά το Σύνταγμα του 1975, προτού ο Ανδρέας Παπανδρέου πριονίσει τις εξουσίες του Προέδρου και καταστήσει τη χώρα πρωθυπουργοκεντρική με την αναθεώρηση του 1986), η “Νέα Δημοκρατία” έχει διεξαγάγει καμιά δεκαριά εσωκομματικές εκλογές για την ανάδειξη καινούργιας ηγεσίας.

Η “Νέα Δημοκρατία”. Η ιστορική διάδοχος της ΕΡΕ, του “Ελληνικού Συναγερμού”, του “Λαϊκού Κόμματος”. Η παράταξη που κυβέρνησε την Ελλάδα τα μισά χρόνια του 20ου αιώνα. Και αν της χρεώνεται η τελευταία φάση της Μικρασιατικής Εκστρατείας, η οποία κατέληξε στην Καταστροφή, της πιστώνεται το βελούδινο πέρασμα στην Τρίτη Ελληνική Δημοκρατία μετά την τραγωδία της Κύπρου το 1974. Και βεβαίως η ένταξη της χώρας στην Ευρωπαϊκή Κοινότητα το 1979, όταν όλη η αντιπολίτευση -πλην του μικρού ΚΚΕ εσωτερικού- κραύγαζε “ΕΟΚ και ΝΑΤΟ το ίδιο συνδικάτο”.

Η παράταξη που –σε σύμπνοια με το Κέντρο- κέρδισε τον εμφύλιο πόλεμο του 1946-49, διαχειρίστηκε όμως τόσο άγαρμπα –και αλαζονικά- την νίκη της, ώστε να δώσει στην Αριστερά το “ηθικό πλεονέκτημα”. Που είχε στους κόλπους της προσωπικότητες όπως ο Παναγιώτης Κανελλόπουλος και ο Κωνσταντίνος Τσάτσος, ο Μάνος Χατζιδάκις και ο Δημήτρης Χορν κι ωστόσο παραχώρησε στους αντιπάλους της την πολιτιστική ηγεμονία. Που ενώ ανέδειξε ήρωες – από τον Ίωνα Δραγούμη μέχρι τον Παύλο Μπακογιάννη-, δεν απέκτησε στη συλλογική συνείδηση ποτέ σχεδόν τίποτα το ηρωικό. Φάνταζε ανέκαθεν σαν ο χώρος των νοικοκυραίων, οι οποίοι κοιτάζουν τη δουλειά τους και δεν πέφτουν στη φωτιά.

Η ιστορία της συντηρητικής παράταξης στην Ελλάδα θα έπρεπε να διδάσκεται (και) ως παράδειγμα αστοχίας στην οικοδόμηση ενός ελκυστικού προφίλ. Η ψήφος στη συντηρητική παράταξη δινόταν κατά κανόνα αρνητικά, “για να αποφευχθούν τα χειρότερα”, “για να σφίξουν τα λουριά”. Η “Νέα Δημοκρατία” και τα κόμματα που προϋπήρξαν στον ίδιο πολιτικό χώρο συστηματικά αδικούσαν τον εαυτό τους.

Στις εσωκομματικές αναμετρήσεις της “Νέας Δημοκρατίας”, το δίλημμα τέθηκε πάντα μεταξύ ενός καθαρόαιμου Δεξιού υποψήφιου κι ενός που ήταν ικανός να ανοιχτεί και προς το Κέντρο.

Το 1980, ο Ευάγγελος Αβέρωφ –κεντρογενής μεν, πλην εκφραστής στα στερνά του της άτεγκτης Δεξιάς- είχε αντίπαλο τον Γεώργιο Ράλλη, ο οποίος μολονότι προερχόταν απ’τα σπλάχνα της παράταξης, είχε διευρύνει μεταδιδακτόρικα τους ορίζοντες του. Είχε λύσει –μεταξύ των άλλων- μονοκοντυλιά το γλωσσικό πρόβλημα με την καθιέρωση της δημοτικής στην παιδεία και στη διοίκηση, προς σκανδαλισμόν των παραδοσιακών εθνικοφρόνων.

Το 2009, η φιλελεύθερη Ντόρα Μπακογιάννη συγκρούστηκε με τον λαϊκό δεξιό Αντώνη Σαμαρά. Ο ιστορικός του μέλλοντος θα κρίνει εάν –σε περίπτωση που είχε επικρατήσει η Ντόρα- θα είχε αποφευχθεί ο διχασμός μεταξύ “μνημονιακών” και “αντιμνημονιακών” και ο ακρωτηριασμός της παράταξης από τον Πάνο Καμμένο.

Στο τέλος του 2015, οι τρεις από τους διεκδικητές της ηγεσίας στη “Νέα Δημοκρατία” εμφανίζουν αξιοσημείωτο πολιτικό ενδιαφέρον.

Ο Βαγγέλης Μεϊμαράκης επιδιώκει να βαπτισθεί στη λαϊκή κολυμβήθρα ως αρχηγός. Έχοντας τεθεί επικεφαλής σχεδόν από σπόντα, μετά την αποχώρηση του Αντώνη Σαμαρά τον Ιούλιο… Έχοντας διεξαγάγει έναν συμπαθητικό πλην πτωχό σε αποτελέσματα προεκλογικό αγώνα τον Σεπτέμβριο… Είτε θα κερδίσει στις προσεχείς δυό Κυριακές την εμπιστοσύνη των ψηφοφόρων. Είτε θα οδηγηθεί σε τιμητική αποστρατεία.

Ο Μεϊμαράκης πλασσάρεται σαν η ψυχή της “Νέας Δημοκρατίας”. Ο μετριοπαθής και ανοιχτόκαρδος πολιτικός. Το αξιόπιστο πρόσωπο που θα κληθεί να βάλει σε τάξη το χάος το οποίο θα αφήσει πίσω του ο Αλέξης Τσίπρας. Ο Μεϊμαράκης, στην πραγματικότητα, αποτελεί την ενσάρκωση της θεωρίας του ώριμου φρούτου. Δεν αισθάνεται υποχρεωμένος να φορτισθεί ιδιαίτερα ιδεολογικά – δεν βλέπει καν σε τι θα τον ωφελούσε κάτι τέτοιο. Πολυσυλλεκτικός καπετάνιος μιας πολυσυλλεκτικής παράταξης, κοιτάζει πότε προς τα δεξιά και πότε προς τα αριστερά του και εγγυάται με τη στιβαρότητά του τις ισορροπίες. Εάν τελικά επικρατήσει, θα σημαίνει ότι οι Νεοδημοκράτες δεν προσβλέπουν τόσο στη δική τους νίκη όσο στην ήττα του Σύριζα. “Είναι κι αυτή μια στάσις – νοιώθεται” όπως θα το εξέφραζε ο Καβάφης.

Ο Άδωνις Γεωργιάδης θυμίζει –τηρουμένων, εννοείται, των αναλογιών- τον Ρόναλντ Ρέηγκαν. Τύπος θεατράλε, μικρομεσαίας προέλευσης και αμφισβητούμενης αισθητικής, διαθέτει εντούτοις το εντονότερο επικοινωνιακό χάρισμα. Έχει σαφείς ιδέες και ξέρει να τις εκλαϊκεύει, συγκρουσιακή ιδιοσυγκρασία και θαυμαστή αντοχή στην καθημερινή τριβή με τους ανθρώπους, φίλους και εχθρούς. Το γεγονός πως οι πολιτικοί του αντίπαλοι τον αποστρέφονται θα μπορούσε να καταγραφεί και στα υπέρ του.

Εάν εκλεγόταν, ο Άδωνις θα διεκδικούσε την επιστροφή της “Νέας Δημοκρατίας” στην εξουσία με υπεράνθρωπο σχεδόν ζήλο. Θα παρακολουθούσαμε ως κοινή γνώμη έναν ζογκλέρ και έναν κασκαντέρ ταυτόχρονα, έναν θηριοδαμαστή κι έναν που καταπίνει φλόγες. Έναν τύπο εν ολίγοις που δεν θα ορρωδούσε προ ουδενός προκειμένου να μας κερδίσει.

Το μεγάλο του –φευ- μειονέκτημα είναι οι απόψεις του. Δεν αναφέρομαι στις θέσεις του για την οικονομία. Αλλά στα εθνικόφρονα πιστεύω του. Στο “Πατρίς, Θρησκεία, Οικογένεια” που ευαγγελίζεται και το οποίο –στις μέρες μας- κάθε άλλο παρά συγκινεί τον κεντρώο πολίτη. Μοιραία ο Άδωνις θα απευθυνόταν στην πέραν της “Νέας Δημοκρατίας” Δεξιά. Μονάχα που οι ψηφοφόροι των “Ανεξάρτητων Ελλήνων” και της “Χρυσής Αυγής” είναι –φοβάμαι- τσιμενταρισμένοι. Μισούν οποιονδήποτε συνιστά, κατά τη γνώμη τους, κομμάτι του “συστήματος”. Ακόμα και τον Άδωνι…

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης αποτελεί τον λιγότερο παραδοσιακό από τους υποψήφιους. Η παρατήρηση πως οι Μητσοτάκηδες ουδέποτε υπήρξαν αμιγώς δεξιοί ισχύει κατ’εξοχήν για εκείνον. Σαφώς στοχεύει στον πέραν των κομματικών του συνόρων χώρο. Διακηρυγμένα διεκδικεί το 38% των Ελλήνων που ψήφισε “Ναι” στο δημοψήφισμα. Χαμηλών σχετικά τόνων πλην οργανωτικότατος, περισσότερο εγκάρδιος παρά γοητευτικός, αντιλαμβάνεται τον εαυτό του ως έναν Ευρωπαίο πολιτικό του μέλλοντος.

Εάν εκλεγόταν, θα επιχειρούσε θεαματικά ανοίγματα, τολμηρές υπερβάσεις. Θα επιχειρούσε να επανιδρύσει την παράταξη με όρους του παγκοσμιοποιημένου 21ου αιώνα. Το ερώτημα θα ήταν κατά πόσον η “Νέα Δημοκρατία” θα έβρισκε τη βούληση, την ψυχική αντοχή, να τον ακολουθήσει σε κάτι τέτοιο. Σίγουρα πάντως, με τον Κυριάκο Μητσοτάκη επικεφαλής της Αντιπολίτευσης, ο Αλέξης Τσίπρας θα φάνταζε ακόμα πιο νεόγερος, ακόμα πιο απολιθωμένος, ακόμα πιο αστοιχείωτος…

Δεν θα στοιχημάτιζα ούτε μια μετοχή ελληνικής τράπεζας για την έκβαση των εσωκομματικών εκλογών. Θα στοιχημάτιζα αντιθέτως ό,τι θέλετε πως το μέλλον του τόπου κρίνεται τις δυό προσεχείς Κυριακές.-

3082613

Στην ίδια γραμμή της υπέρβασης της ομφαλοσκοπικής εμμονής της σημερινής Κεντροδεξιάς στη δράση του μεταδικτατορικού Καραμανλή κινούνται και τα παρακάτω δημοσιεύματα μου:

Ανακρίβειες και ανακύκλωση στερεοτύπων

Η κεντροδεξιά στο κρεβάτι του Προκρούστη;

Aνάμεσα στον παραλογισμό και την οικειότητα…

0 θολά τζάμιαΣυμπληρώθηκαν τούτες τις μέρες έξι μήνες από την επιστροφή μας στα πάτρια μετά από περίπου δώδεκα έτη αποδημίας στην κεντρική Ευρώπη. Χρόνος σύντομος πολύ για να κάνει κανείς ταμείο για τα συν και τα πλην της επιλογής του. Αυτό επιτάσσει η λογική. Σε τούτο τον τόπο δεν αφήνεται όμως ο ορθολογισμός να κάνει κουμάντο. Το θυμικό είναι αχαλίνωτο. Αυτό δίνει τον τόνο. Αυτό παρέα συχνά με  μια εμμονική τάση αυτοεπιβεβαίωσης δίχως έστω και ελάχιστα σπέρματα αυτοκριτικής διάθεσης  ποδηγετούν και καθορίζουν τις συμπεριφορές.  Μάλλον δεν κομίζω γλαύκας εις Αθήνας με τα ανωτέρω. Αλίμονο! Αυτό το κλίμα όμως είναι τοξικό. Δηλητηριάζει. Δηλητηριάζει τη σκέψη και τη ματιά. Θολώνει το πως βλέπει κανείς τα πράγματα, την καθημερινότητα του, την πραγματικότητα του. Εγκλωβίζει σε  ανιαρά, ασήμαντα μικρο-θέματα που λαμβάνουν διαστάσεις υπερβολικές. Εγκλωβίζει σε μια αδιέξοδη, σχεδόν μανιχαϊστική-διπολική προσέγγιση του κόσμου (καλό-κακό, άσπρο-μαύρο…). Και έξω από αυτό το μικρόκοσμο, ένας κόσμος ανοιχτός προχωράει, προκόβει, βαδίζει στο μέλλον. Και ένας άλλος, πραγματικός και αυτός, έρχεται καθημερινά αντιμέτωπος με την αρρώστια, το θάνατο, τον πόλεμο, τη ξενιτιά… Ενώ εμείς συνεχίζουμε αμέριμνοι το “παιχνιδάκι” μας… του παραλόγου…

“Τι κάθεσαι εδώ πέρα και σαπίζεις
εδώ δεν έχει τόπο να σταθείς…

Τι κάθεσαι εδώ πέρα και πεθαίνεις
και ψάχνεις για καινούργιες προσευχές
το χάλασμα το βλέπεις και σωπαίνεις
φθινόπωρο κι αρχίζουν οι βροχές

Τι κάθεσαι εδώ πέρα και σαπίζεις
εδώ δεν αγαπάνε τους τρελούς…” (Σταύρος Κουγιουμτζής)

Μέσα σε αυτό το ασφυκτικό πλαίσιο, δίνει ελπίδα και προσφέρει θαλπωρή ένα αίσθημα οικειότητας που νοτίζει τις μέρες και τις νύχτες μας, τις κακές, αλλά και τις καλές στιγμές μας . Δρόμοι, πλατείες, ήχοι, χρώματα, ρεμβασμοί, η λαλιά και ο τρόπος επικοινωνίας, η γεύση της θαλασσινής αρμύρας, ο στυφός, υγρός αέρας της πόλης στο πρόσωπο και στα χείλη και κυρίως εκείνη η “ρουφιάνα” η βαριά μυρωδιά της επαφής της λαμαρίνας των καραβιών με τη θάλασσα συνιστούν βάλσαμο (Αρμύρα και πνιχτή μυρωδιά λαμαρίνας καραβιών). Στηρίζουν την ψυχή. Χαλυβδώνουν την υπομονή. Δίνουν κουράγιο. Θυμίζουν πως εδώ, αν μη τι άλλο, δεν είσαι ξένος. Και αυτά τα δώδεκα χρόνια της αποδημίας έχουν διδάξει και από την καλή και από την ανάποδη τι πάει να πει να είσαι ξένος…

Εδώ παρά τα δύσκολα και τα παράλογα

“…υπάρχει μια γωνίτσα καμωμένη για μένα, για τη ζωή μου                                          τη σκεφτική και παράμερη.” (Umberto Saba)*

Συνεχίζουμε με πείσμα να ισορροπούμε σε τεντωμένο σχοινί ανάμεσα στις δυο πλαγιές που ορίζουν τη χαράδρα, ανάμεσα στον παραλογισμό και στην οικειότητα. Κάτω από τα πόδια μας χάσκει η αβεβαιότητα του μέλλοντος και τ’ αυτιά μας πλημμυρίζουν από τα γέλια και τις φωνές δυο μικρών κοριτσιών…

Limani*Ζώη και Καρολίνα, αγαπημένοι μας κουμπάροι, σας ευχαριστούμε για την έκπληξη της υπέροχης έκδοσης του ποιήματος “Trieste” του Umberto Saba σε 19 γλώσσες της οικουμένης

Press on Regardless…

DImouΑπόσπασμα από τη συνέντευξη του Νίκου Δήμου στην “Καθημερινή” της 12ης Οκτωβρίου 2015: 

“Ποιο γνωµικό ταιριάζει στη ζωή σας;

Ενα που ανακάλυψα τώρα τελευταία. Το µότο των πιλότων της βρετανικής βασιλικής αεροπορίας στον Β΄ Παγκόσµιο Πόλεµο: Press on Regardless. Εννοούσαν να προχωράς σε πείσµα όλων και να µη δίνεις σηµασία.”

http://www.kathimerini.gr/834497/article/proswpa/synentey3eis/nikos-dhmoy-h-ellada-perase-apo-panw-moy-san-treno

image036

Δεν έγινε «κάποιος» μέσα από την πολιτική

Nianias_Kallas3 Ιουνίου 1979: Επάνω σε μια τορπιλάκατο του Πολεμικού Ναυτικού ο τότε υπουργός Πολιτισμού Δ. Νιάνιας – δίπλα του ο Α. Μινωτής- διασκορπίζει την τέφρα της Μαρίας Κάλλας στα νερά του Αιγαίου, σύμφωνα με την τελευταία επιθυμία της Ντίβας

Αξιότιμε κ. Διευθυντά,

συμπλήρωσε το σχολιο σας της 21ης Οκτωβρίου 2015 με έξοχο τρόπο τη σύντομη και λιτή ανακοίνωση του θανάτου του ευπατρίδη Δημήτρη Νιάνια που δημοσιεύθηκε στο φύλλο της Πελοποννήσου της προηγουμένης ημέρας. Ανέδειξε το σχόλιο σας τη σχέση του εκλιπόντος με το εγχείρημα της ΔΗ.ΑΝΑ. του Κωστή Στεφανόπουλου, αλλά και το γεγονός ότι ο Νιάνιας ως φωτισμένος δάσκαλος «υπερβατικών» εδρών του Μετσόβιου Πολυτεχνείου εμπλούτισε με την παρουσία του τη Βουλή των Ελλήνων και και την Ευρωβουλή και κόσμησε τα υπουργικά έδρανα. Ήταν ένας ευπατρίδης της Κεντροδεξιάς ο Νιάνιας. Ευπατρίδης με την κυριολεκτική έννοια του όρου και όχι με την ευφημιστική διάσταση που απεκτησε ο όρος τις τελευταίες δεκαετίες στην «εκΠΑΣΟΚισμένη» Ελλάδα. Καθηγητής της Φιλοσοφίας και της Λογικής και αργότερα της Κοινωνιολογίας και της Ιστορίας των Ιδεών και του Πολιτισμού ήταν καταξιωμένος επιστημονικά και επαγγελματικά και έχαιρε κοινωνικής αναγνωρισης όταν εισήλθε στην πολιτική κονίστρα. Δεν έγινε «κάποιος» μέσα από την πολιτική.

Το σχόλιο σας  «θυμίζει» κάποιες αναφορές της Ελένης Βλάχου σχετικά με την πρώτη μεταπολεμική πολιτική ηγεσία της Δυτικής Γερμανίας, την οποία η δημοσιογράφος-εκδότρια γνώρισε το καλοκαίρι του 1954 ως μέλος της δημοσιογραφικής ομάδας που συνόδευσε τον πρωθυπουργό, στρατάρχη Αλέξανδρο Παπάγο στην επίσημη επίσκεψη του στη Δυτική Γερμανία. Παραφράζοντας τη Βλάχου θα μπορούσε να υποστηριχθεί πως ο Νιάνιας «ήταν ένας άνθρωπος που φορούσε τους τίτλους [υπουργός, βουλευτής, ευρωβουλευτής] με την απλή, αφηρημένη αξιοπρέπεια ενός σοφού καθηγητή που απέκτησε νέα τήβεννο». Όπως όμως εύστοχα επισημάνατε «πάνε αυτά, περάσανε» στον τόπο μας… Τώρα έχουμε τη δικτατορία των φοβικών μετρίων, εάν όχι των σπιθαμιαίων «σπουδαίων» ή των πονηρών ηλιθίων…

Με τιμή

Δρ. Π. Κ. Αλεξόπουλος, Ψυχίατρος

“Πελοπόννησος” της Δευτέρας, 26 Οκτωβρίου 2015

Ξορκίζοντας το σκούριασμα της υπομονής…

Rost

 

 

 

 

 

Nα κάνει ο Θεός ποτέ

να μη φυτρώσει

Απάνω στο σίδερο της

υπομονής μας

(και μας το φάει)

Εκείνο το πυρρόχρωμο

χορτάρι της σκουριάς ,

το φοβερό.

 

Ζήσιμος Λορεντζάτος ( 1915-2004), Collectanea

Λορεντυατοσ

Εκλογικές Προβλέψεις και Λογική εν Ελλάδι

“Για να κάνεις προβλέψεις, θα πρέπει να στηριχθείς στη λογική. Αλλά πολλά από αυτά που γίνονται στον τόπο μας δεν εξηγούνται λογικά”…

Κωνσταντίνος Καραμανλής

Δήλωση κατά την έξοδο του από το εκλογικό τμήμα στο οποίο είχε ασκήσει το εκλογικό δικαίωμα του στις 5.11.1989.

karamanlis

 

 

 

Καλή και γόνιμη εκλογική βραδιά….

Eνηλικίωση…

Τα όσα βίωσε ο Έλληνας πρωθυπουργός στις Βρυξέλλες εχθές και σήμερα ήταν αδιαμφισβήτητα μια πορεία προς το Γολγοθά της σταύρωσης της αυταπάτης, των ωραίων λόγων και του λαϊκισμού. Κουβάλαγε ο πρωθυπουργός στις πλάτες του όχι μονάχα τα δικά του λάθη των τελευταίων μηνών. Κουβάλαγε τα αμαρτήματα των δήθεν σοσιαλιστών του ΠαΣοΚ και των δήθεν φιλελευθέρων της Νέας Δημοκρατίας που από το 2010 πεισματικά αρνήθηκαν να εφαρμόσουν ένα ριζοσπαστικό, μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα για να μην θίξουν την εκλογική πελατεία τους, την ιερή αγελάδα του δημοσίου τομέα και τις “αντικοινωνικές” πανταχού παρούσες συντεχνίες. Βύθισαν έτσι τη χώρα στην ανυποληψία… Ήταν ελπίζω η πορεία του πρωθυπουργού τις τελευταίες ώρες μια επίπονη διαδικασία ενηλικίωσης ενός ανατέλλοντος statesman. Ήταν μήπως και πορεία ενηλικίωσης και ενός λαού; Αμφιβάλλω. Ειδικά όσο συνεχίζουμε στρουθοκαμηλικά να”κάνουμε” πολιτική με το συναίσθημα (υπερηφάνεια, αξιοπρέπεια, ΟΧΙ, ατίμωση, κρυφές ατζέντες, “προφητείες” γεροντάδων, ταπείνωση…), ενώ οι άλλοι γνωρίζουν πως αποτελεσματική για το παρόν και το μέλλον πολιτική γίνεται μόνο με αίμα και σίδερο όχι από τα χρόνια του Μπίσμαρκ, του σιδερένιου γερμανού καγκελάριου, αλλά από την εποχή του “δικού μας” Θουκυδίδη και ακόμα παλαιότερα…

Nαι

Του Δρ. Π. Κ. Αλεξόπουλου, Ψυχιάτρου

Ένα καθήκον του ενεργού και υπεύθυνου πολίτη σύμφωνα με το νομοθέτη Σόλωνα είναι να συντάσσεται με μια από τις αντιμαχόμενες πλευρές, όταν η κοινωνία διχάζεται. Τονίζει ο Σόλων σε ελεύθερη μετάφραση τα παρακάτω: Όταν η πόλη διαιρείται στα δύο, διχάζεται, όποιος δεν συντάσσεται με μια από τις δυο αντιμαχόμενες  πλευρές δεν πρέπει να τιμάται, δεν πρέπει να αποτελεί τμήμα της πόλης”. Τα παραπάνω  έχουν μια συγκλονιστική επικαιρότητα εν όψει του δημοψηφίσματος της Κυριακής.

Ακολουθώντας την επιταγή του Σόλωνα λαμβάνω καθαρή θέση:  Απαντώ  λοιπόν ΝΑΙ!

Ναι για μια πολιτεία στην οποία κυριαρχεί το κράτος δικαίου και όχι οι λογικές της Ψωροκώσταινας που κομματικοποιούν και εργαλειοποιούν το κράτος.

Ναι για μια πατρίδα με σύγχρονες υποδομές!

Ναι για μια πατρίδα της αξιοκρατίας και της ισονομίας, όπως τις απολαμβάνουν οι άλλοι λαοί των ευρωπαϊκών κοινοτήτων!

Ναι σε μια Ελλάδα που σέβεται τις μειονότητες και το διαφορετικό, όπως υπαγορεύει το κεκτημένο των ευρωπαϊκών κοινοτήτων!

Ναι στο μέλλον μιας χώρας που πορεύεται στα μονοπάτια της νεωτερικότητας και του ορθολογισμού!

Ναι στη συμμετοχή μας στο κοινό ευρωπαϊκό οικοδόμημα που ανοίγει δρόμους προόδου και προκοπής σε κάθε Έλληνα!

Ναι στη συμμετοχή μας στη βαθμιαία και επίπονη  εμβάθυνση της ευρωπαϊκής ενοποίησης, μιας και τα υπερεθνικά περιβάλλοντα όπως η ρωμαϊκή και βυζαντινή αυτοκρατορία “πάνε” μάλλον καλύτερα στους Έλληνες σε σχέση με το εθνικό κράτος…

Η πορεία προς το δημοψήφισμα είναι πορεία στην κόψη του επισφαλούς. Ας μην γίνουμε έρμαια του συναισθηματισμού, του κομματισμού και της ελαφρότητας. Ας ζυγίσουμε τα δεδομένα και ας αποφασίσουμε ορθολογικά και με σύνεση, με γνώμονα το μέλλον.

Ναι στο μέλλον!