Μάϊος 2021
Ένα χρόνο μετά τις απαραίτητες αλλαγές, στις εκπαιδευτικές και κλινικές δραστηριότητες της λογοθεραπείας για την κλινική άσκηση των φοιτητών προπτυχιακού και μεταπτυχιακού επιπέδου και της face-to-face κλινικής άσκησης του επαγγέλματος, τα μαθήματα που πήραμε είναι πολλά, αρνητικά και θετικά.
Στα + συγκαταλέγεται η διαδικτυακή επικοινωνία, η οποία έγινε περισσότερο savvy και άμεση. Γονείς και παιδιά, από το νήπιο κιόλας, γνωρίζουν και χειρίζονται το διαδίκτυο, κι έτσι πλέον οι κλινικοί βρήκαν ένα ακόμη νέο εργαλείο.
Στα – , σίγουρα, θα πρέπει να συμπεριλάβουμε την αύξηση των διαφόρων online εκπαιδεύσεων χωρίς καμία επιστημονική εγκυρότητα, χωρίς δεοντολογική και επαγγελματική προοπτική, με σκοπό την ημιμάθεια και ένα ‘πασάλειμμα’ γνώσεων για τους νέους και παλαιότερους στο επάγγελμα.
Ειδικά σε θέματα που χρήζουν εξειδίκευσης, για παράδειγμα δυσφαγία σε ειδικούς πληθυσμούς με πολλαπλά προβλήματα (π.χ. τραχειοστομίες), οργανώνονται σεμινάρια και ημερίδες διαδικτυακά με το περιεχόμενο να μην έχει κριθεί και οργανωθεί κατάλληλα για τον κάθε επιστήμονα της διεπιστημονικής ομάδας. Αντιδεοντολογικό και αντιεπαγγελματικό σίγουρα, αλλά κι από την άλλη οι νέοι πρέπει να ‘μαζέψουν χαρτιά online’ για να πιάσουν δουλειά, κατανοητό… Δεν το χρήζει, όμως, ηθικό.
Ο εξειδικευμένος λογοθεραπευτής γνωρίζει ότι σε μια μέρα δεν θα μάθει την θεωρία για το respiratory science, τον συντονισμό αναπνοής και κατάποσης κ.τλ. Το ερώτημα που μένει είναι, ποιος θα είναι αυτός που θα επιβαρυνθεί/ζημιωθεί. Το ίδιο το επάγγελμα και φυσικά ο ασθενής!
Απρίλιος 2020
(Άρση) Quarantine & Λογοθεραπεία
Πολλοί θεωρούν ότι οδεύουμε με ταχείς ρυθμούς προς στο τέλος της καραντίνας λόγω του COVID-19. Eίναι σίγουρο, όμως, ότι έχουμε περισσότερα ερωτήματα σε σχέση με πριν.
Οι αλλαγές στην κλινική πρακτική της Λογοθεραπείας…
Οι κλινικοί Λογοθεραπευτές από την μία μεριά αισθάνονται ανασφάλεια όσον αφορά την εργασιακή κατάστασής τους, από την άλλη έχουν πλέον τη δυνατότητα εκπαίδευσης σε αρκετά διαδικτυακά προγράμματα, που εμφανίστηκαν τόσο γρήγορα όσο και ο κορονοιός…
Αρκετοί Λογοθεραπευτές, με σκοπό να μη χαθούν οι εργατοώρες των υπαλλήλων και η ικανότητα αποζημίωσης από τους γονείς ή τους ίδιους τους θεραπευόμενους, προέβησαν σε μέτρα, ναι μεν άμεσα, αλλά οργανωμένα (??). Αρκετοί θεώρησαν ότι η τηλε-θεραπεία θα δώσει την άμεση λύση, και ίσως σε μερικές περιπτώσεις την έδωσε. Τα περιστατικά συνέχισαν τους στόχους τους, με εμπόδια και με περίσσια υπομονή…. αλλά από την άλλη ποια outcome measures θα χρησιμοποιηθούν για να αξιολογηθεί η πορεία; Έχουν όλοι τη δυνατότητα για σύνδεση; … κάποιος μου είπε: από το μην κάνει καθόλου; Τι έγινε που θα τα κάνει και μισά for a little while? Και πως ακριβώς κοστολογείται η χρήση της τηλεπρακτικής σε σχέση με το face-to-face contact?
Quality of life (ποιότητα ζωής)
Ίσως από τα πιο σημαντικούς τομείς που άλλαξαν με τη χρήση τηλε-θεραπείας (με ή χωρίς Evidence based practice). Οι ψυχοκοινωνικές προεκτάσεις της καραντίνας έχουν αρχίσει να ερευνώνται από πολλούς. Περιμένουμε ακόμα να δούμε αν έχει επιφέρει αλλαγές και στην πορεία της θεραπείας, μιας και κάποιοι ασθενείς και κάποια περιστατικά μπορεί να έπρεπε να σταματήσουν τη θεραπεία βάση πρωτοκόλλου που έτρεχε πριν την καραντίνα. Σίγουρα, όμως, τα ερεθίσματα που είναι τόσο σημαντικά για την ανάπτυξη των γλωσσικών ικανοτήτων στα παιδιά μειώθηκαν όσον αφορά τις σχέσεις με τους peers, αλλά όχι όσον αφορά με τους ενήλικες. Και εδώ ελπίζουμε οι γονείς να έκαναν ένα φοβερό step up!
Tele-rehabilitation στη Λογοθεραπεία
Αρκετοί συνάδελφοί μου στο Εξωτερικό, κυρίως στην Αγγλία, έχουν αρχίσει τηλε-θεραπείες με ασθενείς στο community. Κάποιοι τις ονομάζουν teleconsultation, η οποία είναι διαφορετική πρακτική από την τηλε-θεραπεία. Στην Ελλάδα δεν έχει θεσμοθετηθεί η τηλε-θεραπεία, δεν έχουμε πρωτόκολλα για τη χρήση συγκεκριμένων outcome measures και υλικού και ίσως, το πιο δύσκολο από όλα, δεν έχουμε συγκεκριμένο ορισμό των διαφόρων παραγόντων. πχ. ένταση θεραπείας, συχνότητα, επανάληψη, διάρκεια συνεδριών κτλ…
Παρόλα αυτά, τα περισσότερα βήματα προόδου τα βλέπουμε στην τηλε-θεραπεία σε πληθυσμό με αφασικά χαρακτηριστικά. Προγράμματα για την αποκατάσταση ομιλίας και φώνησης σε Παρκινσονικό πληθυσμό έχουν ήδη παρουσιαστεί και φαίνεται να δουλεύουν. Οι λογοθεραπευτές πρέπει να δώσουν πολλά kudos στη Prof Deborah Theodoros, πρωτοπόρο Λογοθεραπεύτρια και καθηγήτρια (κλικ εδώ.. https://shrs.uq.edu.au/profile/236/deborah-theodoros)!
Εδώ, έχω συγκεντρώσει και μια σειρά από άρθρα για την τηλε-θεραπεία στη Λογοθεραπεία ανά θεματική ενότητα που έχουν δημοσιευθεί (search April 2020 Pubmed: keywords: telerehabilitation speech language therapy).
Στο έγγραφο αυτό, μερικές από τις δημοσιεύσεις έχουν επισήμανση *** με επεξήγηση από κάτω. Ελπίζω οι κλινικοί Λογοθεραπευτές να το βρουν ενδιαφέρον.
Στο μέλλον όλο και περισσότεροι θα στραφούν στην έρευνα της αποτελεσματικότητας και του tele-consultation και της tele-rehabilitation. Ίσως να περιμένουμε αλλαγές στην κλινική μας πρακτική; …
Για όσους ενδιαφέρονται και έχουν twitter μπορούν να γραφτούν στη λίστα telerehabilitation in SLT στο twitter, εδώ: https://twitter.com/i/lists/1254783628862582784?s=20